Obchod a podnikateľské prostredie
Obchod - to nie je len kúpa a predaj, či import a export. Je to súhra všetkých elementov v rámci podnikateľského prostredia. O prepojení konkrétnych nástrojov na zlepšenie podnikania, ale aj o svete obchodu sa diskutovalo na medzinárodnej konferencii o obchode a marketingu Slovak Retail Summit 2018. Konferenciu zorganizovala Incoma Slovakia s. r. o. a Zväz obchodu SR pod záštitou Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR.
Ako zdôraznila v úvodnom príhovore generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií Miriam Letašiová, MH SR má niekoľko aktivít a programov na podporu podnikania na Slovensku. Viaceré z nich už boli úspešne zavŕšené, niektoré sú ešte rozpracované. Okrem iného ide napríklad o dva antibyrokratické balíčky opatrení, ktoré majú znížiť zaťaženosť podnikateľov, uľahčiť im fungovanie a priniesť finančnú úsporu.
Slovenskí podnikatelia sú však ovplyvnení aj reguláciami, ktoré majú pôvod v európskej legislatíve. Je preto nevyhnutné, aby na tieto regulácie bezúčelne nenadväzovali dodatočné povinnosti, ktoré nie sú potrebné. V rámci goldplatingu sa v súčasnosti MH SR venuje aj téme odstraňovania zbytočnej záťaže pri otváraní prevádzok.
Jednou z oblastí, ktorá je do veľkej miery regulovaná legislatívou Európskej únie, je ochrana spotrebiteľa. Aj tu sa MH SR snaží nastoliť rovnováhu medzi právami spotrebiteľov a záťažou, ktorú musia znášať podnikateľské subjekty. Podnikateľom tiež poskytujeme bezplatné vzdelávanie zamerané na spotrebiteľskú legislatívu, kde sa zamestnanci firiem dozvedia užitočné informácie o reklamáciách, záruke, internetovom predaji a ďalších témach.
Podnikateľské prostredie je potrebné kontinuálne zlepšovať v úzkej spolupráci aj s ostatnými ministerstvami. Je to naša spoločná úloha nielen z pohľadu hospodárstva, ale aj trhu práce, vzdelávania, daní či tvorby zákonov.
Odbor komunikácie MH SR