Sankcie voči Ruskej federácii a Bielorusku
A. SANKCIE EÚ VOČI RUSKEJ FEDERÁCII
B. SANKCIE EÚ VOČI BIELORUSKU
A. Sankcie EÚ voči Ruskej federácii
Úvod - dôvody a štruktúra sankcií EÚ voči Ruskej federácii
EÚ od marca 2014 postupne zaviedla reštriktívne opatrenia v reakcii na:
- protiprávnu anexiu Krymu v roku 2014
- rozhodnutie o uznaní častí Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou, za nezávislé subjekty v roku 2022
- nevyprovokovanú a neodôvodnenú vojenskú agresiu voči Ukrajine v roku 2022
EÚ ukladá rôzne druhy reštriktívnych opatrení:
- diplomatické opatrenia
- individuálne reštriktívne opatrenia pre fyzické a právnické osoby (zmrazenie aktív a cestovné obmedzenia)
- obmedzenia týkajúce sa hospodárskych vzťahov s Krymom a Sevastopolom a s časťami Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou
- sektorové hospodárske sankcie
- sankcie voči médiám
- obmedzenia týkajúce sa širšej hospodárskej spolupráce
1. Diplomatické opatrenia
V roku 2014 bol zrušený samit EÚ – Rusko a členské štáty EÚ prijali rozhodnutie, že nebudú organizovať pravidelné dvojstranné samity s Ruskom. Dvojstranné rozhovory s Ruskom o vízových záležitostiach, ako aj o novej dohode medzi EÚ a Ruskom boli pozastavené.
Namiesto samitu skupiny G8 v Soči sa 4. – 5. júna 2014 konalo v Bruseli stretnutie skupiny G7 bez Ruska. Odvtedy stretnutia pokračujú v rámci procesu G7.
Krajiny EÚ podporili aj pozastavenie rokovaní o pristúpení Ruska k Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) a k Medzinárodnej agentúre pre energiu (IEA).
Vo februári 2022 po vojenskej agresii Ruska voči Ukrajine EÚ rozhodla, že diplomati, iní ruskí úradníci a podnikatelia už nemôžu využívať ustanovenia o zjednodušení vízového režimu, ktoré umožňujú privilegovaný prístup do EÚ. Toto rozhodnutie nemá vplyv na bežných ruských občanov.
2. Individuálne reštriktívne opatrenia
3. Obmedzenia týkajúce sa hospodárskych vzťahov s Krymom a Sevastopolom a s časťami Doneckej oblasti a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou
Tieto opatrenia boli prijaté ako reakcia na protiprávnu anexiu Krymu a Sevastopola zo strany Ruskej federácie. Uplatňujú sa na štátnych príslušníkov EÚ a spoločnosti so sídlom v EÚ. Ich rozsah pôsobnosti je obmedzený na územie Krymu a Sevastopola.
Tieto opatrenia zahŕňajú:
- zákaz dovozu tovaru
- obmedzenia týkajúce sa obchodu a investícií spojených s určitými hospodárskymi odvetviami a s projektmi v oblasti infraštruktúry
- zákaz poskytovať služby cestovného ruchu
- zákaz vývozu určitého tovaru a technológií
Rada prijala reštriktívne opatrenia v reakcii na rozhodnutie Ruskej federácie uznať tie časti Doneckej a Luhanskej oblasti Ukrajiny, ktoré nie sú kontrolované vládou, za nezávislé subjekty a následné rozhodnutie vyslať ruské jednotky do týchto oblastí.
Rozsah pôsobnosti týchto opatrení je obmedzený na územia Doneckej a Luhanskej oblasti, ktoré nie sú kontrolované ukrajinskou vládou. Tieto opatrenia zahŕňajú:
- zákaz dovozu tovaru (s presne špecifikovanými výnimkami uvedenými v čl. 2 ods. 2 nariadenia Rady (EÚ) 2022/263 do 24. mája 2022. Viac informácií tu)
- obmedzenia týkajúce sa obchodu a investícií spojených s určitými hospodárskymi odvetviami
- zákaz poskytovať služby cestovného ruchu
- zákaz vývozu určitého tovaru a technológií
4. Sektorové hospodárske sankcie zamerané na obchod s Ruskom v konkrétnych hospodárskych odvetviach
Uvedené hospodárske sankcie sa postupne predlžovali vždy o ďalších 6 mesiacov. Na základe týchto reštriktívnych opatrení sa:
- obmedzuje prístup na primárne a sekundárne kapitálové trhy EÚ pre určité ruské banky a spoločnosti
- ukladá zákaz vývozu a dovozu v oblasti obchodu so zbraňami
- ustanovuje zákaz vývozu položiek s dvojakým použitím na vojenské účely alebo pre vojenských koncových užívateľov v Rusku
- obmedzuje prístup Ruska k určitým citlivým technológiám a službám, ktoré sa môžu použiť na ťažbu a prieskum ropy
Od februára 2022 prijala EÚ ďalšie nové opatrenia:
- obmedzenie prístupu Ruska na kapitálové a finančné trhy EÚ a k súvisiacim službám
- obmedzenie vývozu technológií a tovarov, ktoré môžu prispievať k vojenskému a technologickému zlepšeniu Ruska, jeho obranného a bezpečnostného sektora
- rozšírenie zákazu vývozu položiek s dvojakým použitím na všetkých používateľov v Rusku (s výnimkou presne stanovených výnimiek)
- zákaz transakcií s Ruskou centrálnou bankou
- zákaz verejného financovania obchodovania s Ruskom a investícií v Rusku
- zákaz preletu vzdušného priestoru EÚ a prístupu ruských dopravcov všetkých druhov na letiská EÚ
- obmedzenia vývozu námornej navigačnej a rádiokomunikačnej technológie do Ruska
- vylúčenie siedmich ruských bánk zo systému SWIFT
- zákaz exportu určitých tovarov a technológií vhodných na použitie pri rafinácii ropy
- zákaz exportu určitých tovarov a technológií na použitie v letectve alebo vesmírnom priemysle
- zákaz importu určitých tovarov z ocele a železa
- zákaz exportu určitých luxusných tovarov
- zákaz importu uhlia
- úplný zákaz transakcií pre štyri kľúčové ruské banky, ktoré predstavujú 23 % trhového podielu
- zákaz vstupu ruských plavidiel a plavidiel prevádzkovaných Ruskom do prístavov EÚ (okrem výnimiek)
- zákaz účasti ruských spoločností na verejnom obstarávaní v členských štátoch EÚ
- zákaz pre ruských prevádzkovateľov cestnej dopravy
- vylúčenie akejkoľvek finančnej podpory, či už európskej alebo národnej, ruským verejným orgánom
5. Sankcie voči ruským médiám
EÚ 2. marca 2022 schválila pozastavenie vysielacej činnosti médií Sputnik a Russia Today v EÚ až do ukončenia agresie voči Ukrajine a dovtedy, kým Ruská federácia a jej pridružené médiá neprestanú vykonávať dezinformačné aktivity a akcie zamerané na manipuláciu s informáciami namierené proti EÚ a jej členským štátom.
Sputnik a Russia Today sú pod neustálou priamou alebo nepriamou kontrolou orgánov Ruskej federácie a zohrávajú kľúčovú úlohu pri presadzovaní a podpore vojenskej agresie voči Ukrajine a pri destabilizácii jej susedných krajín.
6. Opatrenia v oblasti širšej hospodárskej spolupráce
Lídri EÚ zaviedli v júli 2014 reštriktívne opatrenia v oblasti hospodárskej spolupráce:
- Európska investičná banka (EIB) bola požiadaná, aby pozastavila podpísanie nových finančných operácií v Ruskej federácii
- členské štáty EÚ sa dohodli na koordinácii svojich pozícií v rámci Rady riaditeľov Európskej banky pre obnovu a rozvoj (EBOR) takisto s cieľom pozastaviť financovanie nových operácií
- prehodnotilo sa vykonávanie dvojstranných a regionálnych programov spolupráce EÚ s Ruskom a niektoré programy sa pozastavili
V súvislosti s vojenskou agresiou Ruskej federácie na Ukrajine bolo v marci 2022 suspendované uplatňovanie doložky najvyšších výhod voči Ruskej federácii zo strany viacerých členov Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
B. Sankcie EÚ voči Bielorusku
Úvod - dôvody a štruktúra sankcií EÚ voči Bielorusku
EÚ od októbra 2020 postupne zavádzala reštriktívne opatrenia proti Bielorusku v reakcii na:
-
neprijateľné násilie bieloruských orgánov voči pokojným demonštrantom, zastrašovanie, svojvoľné zatýkanie a zadržiavanie po prezidentských voľbách v auguste 2020
-
účasť Bieloruska na vojenskej invázii Ruskej federácie na Ukrajinu
EÚ ukladá rôzne druhy reštriktívnych opatrení:
- individuálne reštriktívne opatrenia pre fyzické a právnické osoby (zmrazenie majetku, zákaz poskytovania finančných prostriedkov EÚ, cestovné obmedzenia)
- opatrenia v oblasti širšej hospodárskej spolupráce
1. Individuálne reštriktívne opatrenia pre fyzické a právnické osoby
Individuálne reštriktívne opatrenia sa vzťahujú na 183 fyzických osôb a 27 subjektov zodpovedných za represie a zastrašovanie namierené proti pokojným demonštrantom, členom opozície a novinárom po prezidentských voľbách v Bielorusku v roku 2020, ako aj za neregulárny priebeh volebného procesu. Zahŕňajú:
- zákaz cestovania - osobám uvedeným na zozname sa zabraňuje v tom, aby vstúpili na územie EÚ alebo cezeň prechádzali
- zmrazenie aktív - vzťahuje na finančné prostriedky alebo hospodárske zdroje osôb uvedených na zozname
- zákaz pre občanov a spoločnosti EÚ poskytovať osobám a subjektom zaradeným na zoznam finančné prostriedky
2. Sektorové hospodárske sankcie zamerané na obchod s Bieloruskom v konkrétnych hospodárskych odvetviach
Sektorové hospodárske sankcie EÚ voči Bielorusku zahŕňajú:
- zákaz preletu vzdušného priestoru EÚ a prístupu bieloruských dopravcov na letiská EÚ
- zákaz pre bieloruských prevádzkovateľov cestnej dopravy
- obmedzenia obchodu s:
- určitým tovarom používaným na výrobu alebo spracovanie tabakových výrobkov (zákaz vývozu)
- určitými ropnými výrobkami a palivami (zákaz dovozu)
- potašou a výrobkami z nej (zákaz dovozu)
- drevom a výrobkami z dreva (zákaz dovozu)
- cementom a určitými výrobkami z cementu (zákaz dovozu)
- železom, oceľou a výrobkami zo železa a ocele (zákaz dovozu)
- niektorými novými pneumatikami (zákaz dovozu)
- určitými strojmi a zariadeniami (zákaz vývozu)
- tovarom dvojakého určenia (zákaz vývozu)
- tovarom, ktorý by mohol byť použitý na vnútornú represiu v Bielorusku (zákaz vývozu)
- určitým softvérom a technológiami (zákaz vývozu)
- obmedzenia vo finančnej oblasti:
- zákaz obchodovania s cennými papiermi a nástrojmi peňažného trhu so splatnosťou viac ako 90 dní
- zákaz poskytovania pôžičiek a úverov so splatnosťou viac ako 90 dní
- zákaz kótovania akcií bieloruských štátnych subjektov na obchodných miestach v EÚ a poskytovanie služieb v súvislosti s týmito akciami
- vylúčenie troch bieloruských bánk zo systému SWIFT
- zákaz transakcií s Centrálnou bankou Bieloruska
- obmedzenie finančných tokov z Bieloruska do EÚ
- zákaz poskytovania eurobankoviek Bielorusku
3. Opatrenia v oblasti širšej hospodárskej spolupráce
V súvislosti s úlohou Bieloruska pri vojenskej agresii Ruskej federácie na Ukrajine bol v marci 2022 zastavený prístupový proces Bieloruska do (WTO).