Najčastejšie otázky obchodníkov
Aké nové povinnosti vyplývajú pre obchodníkov zo zákona o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov?
Obchodník musí pred uzavretím spotrebiteľskej zmluvy alebo pred odoslaním objednávky jasným a zrozumiteľným spôsobom spotrebiteľa poučiť o jeho práve podať obchodníkovi žiadosť o nápravu a uviesť odkaz na webové sídlo, na ktorom sú zverejnené informácie o príslušnom subjekte alternatívneho riešenia sporov.
Internetový predajca má navyše povinnosť na svojom webovom sídle uviesť aj odkaz na platformu pre riešenie sporov online, ktorá je dostupná na stránke http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Činnosť tejto platformy sa však končí dňa 20. júla 2025 a spotrebitelia môžu návrhy na začatie alternatívneho riešenia sporu prostredníctvom platformy riešenia sporov online podávať len do 19. marca 2025.
Ďalšou povinnosťou je poskytnutie potrebnej súčinnosti subjektu ARS pri riešení sporu.
Akým spôsobom je vhodné spotrebiteľa informovať o jeho práve podať obchodníkovi žiadosť o nápravu a o príslušnom subjekte alternatívneho riešenia sporov?
Spotrebiteľa je potrebné informovať, že právo obrátiť sa na príslušný subjekt ARS by mal využiť po tom, čo obchodník na jeho žiadosť o nápravu porušenia jeho spotrebiteľských práv odpovedal zamietavo, prípadne na jeho žiadosť neodpovedal viac ako 30 dní. Spotrebiteľ má právo podať obchodníkovi žiadosť o nápravu, ak medzi spotrebiteľom a obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo ak sa spotrebiteľ domnieva, že obchodník porušil iné práva spotrebiteľa.
Obchodník zároveň musí uviesť odkaz na všetky príslušné subjekty na riešenie sporov v oblasti jeho činnosti. Obchodník povinnosť splní aj uvedením odkazu na webové sídlo Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, kde sú zverejnené informácie o príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov. Táto povinnosť môže byť splnená aj iným, dostatočne jasným a transparentným spôsobom tak, aby nebolo obmedzené právo spotrebiteľa byť informovaný o jeho prístupe k alternatívnemu riešeniu spotrebiteľských sporov.
Uvedené informácie je obchodník povinný zverejniť najmä vo všeobecných obchodných podmienkach a na svojom webovom sídle, ak ho má zriadené.
O príslušných subjektoch alternatívneho riešenia sporov je tiež obchodník povinný informovať spotrebiteľa aj na trvanlivom médiu v prípade, ak nevyhovel žiadosti spotrebiteľa o nápravu. Uvedená povinnosť vyplýva z § 11 ods. 2 zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov.
Čo zahŕňa povinnosť poskytnúť súčinnosť subjektu ARS?
Obchodník je povinný v lehote určenej subjektom ARS poskytnúť vyjadrenie ku skutočnostiam uvedeným v návrhu spotrebiteľa na začatie alternatívneho riešenia sporu, ako aj vysvetlenia, vyjadrenia alebo doklady týkajúce sa predmetu sporu. Lehota určená subjektom ARS nesmie byť kratšia ako 15 dní od doručenia výzvy na vyjadrenie.
Aký orgán vykonáva dohľad nad dodržiavaním povinnosti poskytnúť súčinnosť?
Orgánom dohľadu nad dodržiavaním povinnosti poskytnúť súčinnosť subjektu ARS je Slovenská obchodná inšpekcia, okrem dodržiavania tejto povinnosti v sporoch, ktoré sa riešia pred Úradom pre reguláciu sieťových odvetví a pred Úradom pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Porušenie povinnosti poskytnúť súčinnosť zákon klasifikuje ako správny delikt, za ktorý orgán dohľadu môže uložiť pokutu od 500 eur do 10 000 eur. Ak orgán dohľadu uloží obchodníkovi sankciu za porušenie tejto povinnosti, subjekt ARS je oprávnený zverejniť na svojom webovom sídle po dobu najviac 90 dní obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania obchodníka.
Je možné, aby celá komunikácia v rámci alternatívneho riešenia spotrebiteľského sporu prebiehala elektronicky?
Písomnosti možno obchodníkovi doručovať elektronickými prostriedkami, ak obchodník oznámi subjektu ARS adresu na zasielanie elektronickými prostriedkami alebo ak je táto elektronická adresa verejne dostupná a obchodník potvrdí prijatie písomnosti zaslaním odpovede na písomnosť doručenú elektronickými prostriedkami. Zaručený elektronický podpis nie je potrebný. Oznámenie o začatí ARS doručí subjekt ARS obchodníkovi doporučenou poštovou zásielkou, ak obchodník nepotvrdil prijatie písomnosti alebo nezaslal odpoveď v určenej lehote na základe oznámenia o začatí ARS doručovaného elektronickými prostriedkami.